miercuri, 29 ianuarie 2014

DESPRE ARBITRII SI COMPETITIILE DE BARISTA!


Competitiile de barista sint acele concursuri in care mai multi barista doresc sa-si etaleze maiestria in a prepara cafea si bineinteles, ca in orice competitie exista si niste oameni care stau pe scena si testeaza din toate preparatele pe care barista le servesc.
In competitia clasica de barista exista 4 arbitrii senzoriali, 2 arbitrii tehnici si 1 cap al arbitrilor, care este responsabil in a media si creea acel echilibru pe care il cautam  si noi cu totii intr-o ceasca de espresso – echilibrul intre dulceata, aciditate si amar si mai ales sinergia intre espresso si  ingrediente.
Incepind sa scriu acest material nu pot sa nu amintesc de prietenul meu grec Tasos, care a fost prima persoana care m-a incurajat sa ma apuc de jurizat, de ce am facut-o?Pentru ca m-a fascinat si ma fascineaza gustul diferit al cafelei din fiecare ceasca.
Cafeaua implica multa pasiune si munca si datoria unui  arbitru este sa aiba cunostinte despre cafea si despre regulamente, rabdare, pasiune, timp, picioare sanatoase si spate puternic  si pentru unii dintre ei si stomac la fel de puternic.(si nu glumesc).
Toata aceasta munca este una de voluntariat, nici un arbitru nu este platit pentru a juriza si uneori  ceea ce jurizeaza este departe de ceea ce se poate numi o cafea decenta, imaginatia baristilor  neavind limite, amestecul pe care-l fac ingredientelor cu espresso, poate “ucide” si  espressoul , dar si stomacul arbitrilor.
E  amuzant  ca de fiecare data cind merg la un nou concurs de barista ,  ma gindesc la ce trasnaie voi mai bea si cum ma voi simti dupa, nu vreti sa stiti ce imaginatie au copii astia si cum citesc ei regulamentul.
In toti acesti ani de cind calatoresc sa jurizez competitii de barista am cistigat multe experiente memorabile, am testat multe cafele extraordinare sau nu, am cunoscut oameni cu aceeasi pasiune ca si mine, care mi-au devenit prieteni si care m-au facut sa iubesc si mai mult cafeaua.
Ceea ce ma face sa continui este surpriza pe care mi-o ofera fiecare ceasca pe care urmeaza sa o primesc  si increderea  care-mi este rasplatita de fiecare barista pe care-l jurizez, increderea pe care ei o au in ceea ce descopar in bauturile lor.
Am jurizat déjà foarte multe competitii internationale, cu unii dintre cei mai importanti oameni din industria cafelei  la nivel mondial si toate aceste experiente m-au ajutat sa invat de la cei mai buni si sa pun in practica acasa, in Romania, unde ma straduiesc  sa ofer  din cunostintele mele tuturor celor care se implica in jurizare.
Inceputurile jurizarii in Romania au fost prin anii 2010, deoarece inainte de asta nu se facuse mare lucru, desi aveam persoane care-mi indicasera ca se pricep la asa ceva.
Primul nostru campionat a fost foarte amuzant, fiindca eu trebuia sa aduc jurati internationali (inca o data trebuie sa-imultumesc lui Tasos pentru increderea lui in mine), pe care i -am gasit cu greu si de asemenea trebuia sa avem si arbitri romani.
Nimeni nu avea nici o idée si toti erau la fel, fara nici o baza, am format in 2010 prima echipa de jurati romani, care au facut un mic training, fiindca nu am avut timp sa facem mai mult si oricum mult mai tirziu am aflat ca trainingurile pentru arbitri sint foarte costisitoare si foarte complexe.
Tot in 2010 am format si prima echipa de arbitrii care a mers sa jurizeze prin tara, la primele regionale de barista organizate vreodata in tara noastra.
Am fost norocoasa atunci fiindca am avut buget sa-i tratez ca niste arbitrii internationali, desi pe unii dintre ei  i-am ales doar in speranta ca-i voi putea forma si ajuta sa devina arbitrii de mare calibru.
Nu mica mi-a fost surpriza ca dupa primul an sa descopar cu unii dintre ei nu au inteles, ca ei sint voluntari si ca tot ceea ce te mina sa mergi sa jurizezi este pasiunea pentru cafea, aceea pasiune care ma mina pe mina, fara falsa modestie, sa-mi las familia de multe ori, nu in cea mai fericita situatie si sa merg la competitii, stiind ca sint barista(copii pentru mine) care asteapta sa-i ajut/ajutam  sa devina mai buni.
De anul trecut am inceput si in Romania workshopuri pentru arbitrii, pentru a creste increderea baristilor din Romania in arbitrii romani care-i jurizeaza  la fiecare competitie natioanala.
Primul l-am realizat in august anul trecut si a fost un workshop de doua zile, in care au fost examene practice si examene scrise, evident la care i-am invitat pe toti aceeia care au jurizat vreodata o competitie in Romania.
Ceea ce m-a determinat sa fac workshopuri si sa renunt la unii dintre oamenii care au jurizat in Romania, este lipsa acestor personaje de bun simt si profesionalism, a fost si cazul in care personajul (celebru in piata de cafea din Romania), a incetat sa mai vina, doar pentru ca nu avea nimic de cistigat,(financiar vorbind),ca de altceva nu era interesat.
Desi sint, fara falsa modestie, cel mai bun si experimentat arbitru pe care-l are tara asta, am platit certificari si examene din 2010 incoace in fiecare an, pentru ca mi se parea absurd sa fac ceva fara sa am experienta la nivel international  si fara sa fiu examinata.
Ceea ce m-a surprins la noi in tara este ca unii dintre acesti domni care au fost chemati la jurizare, doar pentru ca la inceput trebuie sa alegi oamenii pe care-i vezi capabili sa faca asta, au inceput sa bata cimpii cu gratie vis-a vis de statutul lor de arbitrii(nu le sint platite deplasarile, fumau intre concurenti, nu recunosteau diferentele intre boabele de cafea, nu citeau regulamentele etc.), bineinteles ca sint aceia care nu vin la workshopuri sa fie testati, odata pentru ca nu sint capabili sa dea un test si sa plateasca pentru asta si in al doilea rind ca e foarte frumos sa te promovezi ca arbitru, pozitie pe care ai avut privilegiul sa o ai, la un moment dat.
 Am ales aceasta metoda  de testare dupa  4 ani de competitii regionale si nationale pentru a creea arbitri cu cea mai inalta pregatire pentru competitia nationala, pentru respectul pe care-l datoram baristilor, care-si sacrifica timp si bani sa se pregateasca sa ne arate tot ce-i mai bun legat de cafea la competitia nationala.
Personal in fiecare an merg la certificari internationale pentru a  putea face upgrade la tot ceea ce stiu, pentru viitoarele competitii pe care le voi juriza.
Fiecare workshop dureaza minim 2 zile si lucram de la 9 dimineata pina la 7 seara, fiind continuu testati practic si in scris vis-a vis de fiecare competitie in parte.
Va scriu toate aceste lucruri pentru a va face cunostinta cu o alta parte a lumii competitiilor si scriu mai ales pentru acei barista care daca citesc  acest material, sa priveasca cu mai mult respect  arbitrii, care vin din timpul lor liber sa jurizeze competitiile  si care muncesc in tot acest timp pentru a da valoare meseriei de barista si pentru acei arbitrii care au avut onoare si privilegiul sa se afle la un moment dat in acesta pozitie si sa faca tot ceea ce se poate sa se ridice la inaltimea baristilor care concureaza in fata lor.
Personal eu doresc sa le multumesc tuturor acelor arbitrii si barista, care m-au onorat cu prezenta lor in viata mea profesionala si care mi-au dat acest privilegiu sa-i cunosc prin pasiunea lor pentru cafea.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu